Mattias Larsson

Creative Director

Varför din kampanj floppar och hur du räddar den med en gnutta självdistans

20 aug. 2025

Det såg bra ut på pappret. Snygg design. Klatschig rubrik. Men… ingen klickade. Här är misstagen som sänker kampanjer och hur du undviker att bli nästa Titanic

Mattias Larsson

Creative Director

Varför din kampanj floppar och hur du räddar den med en gnutta självdistans

20 aug. 2025

Det såg bra ut på pappret. Snygg design. Klatschig rubrik. Men… ingen klickade. Här är misstagen som sänker kampanjer och hur du undviker att bli nästa Titanic

Det är dags att sluta låtsas. Alla har haft en kampanj som floppat, även vi. Frågan är bara: hur räddar man den innan hela budgeten brinner upp?

Många kampanjer havererar. Inte för att idén var dålig, utan för att någon glömde vara ärlig, relevant eller… mänsklig. Låt oss prata om vad som faktiskt går fel, och hur man vänder det med några enkla men effektiva justeringar.

Kampanjfloppens vanligaste orsaker (och ja, du känner igen dem)

1. Budskapet är otydligt – eller för tydligt

En kampanj som försöker säga allt säger ofta ingenting. Och en som säger ingenting… blir en dyr dekoration i flödet..

2. Du pratar om dig själv och inte om dem du vill nå

“Vi har lanserat…” “Vi är bäst på…”

Bra för årsredovisningen. Sämre för sociala medier.

3. Inget tydligt call-to-action

Om publiken inte vet vad de ska göra, gissa vad de gör? Ingenting. Nada. Scrollar vidare till ett klipp med en get som åker skateboard.

4. Målgruppen? Lite oklar.

“Den ska funka för alla.” Nej. Då funkar den oftast för ingen.

5. För mycket polering, för lite själ

Perfekta kampanjer kan kännas opersonliga. Lite kantighet och självdistans kan vara just det som gör att folk faktiskt känner något.


Så räddar du skutan, innan det är Titanic 2.0

1. Backa bandet. Vad ville du att folk skulle känna/göra?

Gå tillbaka till syftet. Vad var målet – egentligen? Var det klick, kännedom, kärlek eller kundvård? Justera innehållet så det stöttar målet, inte tvärtom.

2. Byt perspektiv! Bli din målgrupps största fan

Titta på kampanjen med deras ögon. Skulle du bry dig? Skratta? Klicka? Om svaret är “meh”, ja… då är det kanske dags för plan B (och C).

3. Kapa, förenkla, fokusera

Skär bort 30 % av copy, grafik och budskap. Du behöver inte säga allt. Du behöver säga rätt sak – tydligt, snabbt och gärna med en twist.

4. In med självdistans ut med corporate-stelhet

Det är okej att vara ärlig. “Vi testade något. Det floppade. Nu gör vi om det.” Folk älskar autenticitet. Det bygger varumärke. Och det säljer.

5. A/B-testa som om ditt liv hängde på det

Byt bild. Byt rubrik. Byt tonalitet. Den första versionen är sällan den bästa. (Men den ger dig data.)


Alla kampanjer lyckas inte. Men nästan alla går att rädda. Med rätt insikter, rätt inställning och en nypa självdistans. Och hey, hellre en flopp man lär sig av än ett mediokert inlägg som glöms direkt.


Känner du igen dig? Vill du ha hjälp att undvika kampanjflopp nummer 4 ½?

Släng iväg ett DM eller boka en kostnadsfri content-check. Vi fixar’t.


Det är dags att sluta låtsas. Alla har haft en kampanj som floppat, även vi. Frågan är bara: hur räddar man den innan hela budgeten brinner upp?

Många kampanjer havererar. Inte för att idén var dålig, utan för att någon glömde vara ärlig, relevant eller… mänsklig. Låt oss prata om vad som faktiskt går fel, och hur man vänder det med några enkla men effektiva justeringar.

Kampanjfloppens vanligaste orsaker (och ja, du känner igen dem)

1. Budskapet är otydligt – eller för tydligt

En kampanj som försöker säga allt säger ofta ingenting. Och en som säger ingenting… blir en dyr dekoration i flödet..

2. Du pratar om dig själv och inte om dem du vill nå

“Vi har lanserat…” “Vi är bäst på…”

Bra för årsredovisningen. Sämre för sociala medier.

3. Inget tydligt call-to-action

Om publiken inte vet vad de ska göra, gissa vad de gör? Ingenting. Nada. Scrollar vidare till ett klipp med en get som åker skateboard.

4. Målgruppen? Lite oklar.

“Den ska funka för alla.” Nej. Då funkar den oftast för ingen.

5. För mycket polering, för lite själ

Perfekta kampanjer kan kännas opersonliga. Lite kantighet och självdistans kan vara just det som gör att folk faktiskt känner något.


Så räddar du skutan, innan det är Titanic 2.0

1. Backa bandet. Vad ville du att folk skulle känna/göra?

Gå tillbaka till syftet. Vad var målet – egentligen? Var det klick, kännedom, kärlek eller kundvård? Justera innehållet så det stöttar målet, inte tvärtom.

2. Byt perspektiv! Bli din målgrupps största fan

Titta på kampanjen med deras ögon. Skulle du bry dig? Skratta? Klicka? Om svaret är “meh”, ja… då är det kanske dags för plan B (och C).

3. Kapa, förenkla, fokusera

Skär bort 30 % av copy, grafik och budskap. Du behöver inte säga allt. Du behöver säga rätt sak – tydligt, snabbt och gärna med en twist.

4. In med självdistans ut med corporate-stelhet

Det är okej att vara ärlig. “Vi testade något. Det floppade. Nu gör vi om det.” Folk älskar autenticitet. Det bygger varumärke. Och det säljer.

5. A/B-testa som om ditt liv hängde på det

Byt bild. Byt rubrik. Byt tonalitet. Den första versionen är sällan den bästa. (Men den ger dig data.)


Alla kampanjer lyckas inte. Men nästan alla går att rädda. Med rätt insikter, rätt inställning och en nypa självdistans. Och hey, hellre en flopp man lär sig av än ett mediokert inlägg som glöms direkt.


Känner du igen dig? Vill du ha hjälp att undvika kampanjflopp nummer 4 ½?

Släng iväg ett DM eller boka en kostnadsfri content-check. Vi fixar’t.


Dina kreativa lösningar väntar.

Tommie är här för att säkerställa att din upplevelse med oss blir smidig och framgångsrik, inte bara för nu, utan också långsiktigt. Tveka inte att höra av dig när som helst – han finns här för att se till att du känner dig trygg och stöttad genom hela din resa med oss.

Profile portrait of a man in a white shirt against a light background

Tommie Lyckesol

Client Success Manager

Extreme close-up black and white photograph of a human eye

Kontakta oss

Dina kreativa lösningar väntar.

Tommie är här för att säkerställa att din upplevelse med oss blir smidig och framgångsrik, inte bara för nu, utan också långsiktigt. Tveka inte att höra av dig när som helst – han finns här för att se till att du känner dig trygg och stöttad genom hela din resa med oss.

Profile portrait of a man in a white shirt against a light background

Tommie Lyckesol

Client Success Manager

Extreme close-up black and white photograph of a human eye

Kontakta oss

Dina kreativa lösningar väntar.

Tommie är här för att säkerställa att din upplevelse med oss blir smidig och framgångsrik, inte bara för nu, utan också långsiktigt. Tveka inte att höra av dig när som helst – han finns här för att se till att du känner dig trygg och stöttad genom hela din resa med oss.

Profile portrait of a man in a white shirt against a light background

Tommie Lyckesol

Client Success Manager

Extreme close-up black and white photograph of a human eye

Kontakta oss