Det är dags att sluta låtsas. Alla har haft en kampanj som floppat, även vi. Frågan är bara: hur räddar man den innan hela budgeten brinner upp?
Många kampanjer havererar. Inte för att idén var dålig, utan för att någon glömde vara ärlig, relevant eller… mänsklig. Låt oss prata om vad som faktiskt går fel, och hur man vänder det med några enkla men effektiva justeringar.
Kampanjfloppens vanligaste orsaker (och ja, du känner igen dem)
1. Budskapet är otydligt – eller för tydligt
En kampanj som försöker säga allt säger ofta ingenting. Och en som säger ingenting… blir en dyr dekoration i flödet..
2. Du pratar om dig själv och inte om dem du vill nå
“Vi har lanserat…” “Vi är bäst på…”
Bra för årsredovisningen. Sämre för sociala medier.
3. Inget tydligt call-to-action
Om publiken inte vet vad de ska göra, gissa vad de gör? Ingenting. Nada. Scrollar vidare till ett klipp med en get som åker skateboard.
4. Målgruppen? Lite oklar.
“Den ska funka för alla.” Nej. Då funkar den oftast för ingen.
5. För mycket polering, för lite själ
Perfekta kampanjer kan kännas opersonliga. Lite kantighet och självdistans kan vara just det som gör att folk faktiskt känner något.
Så räddar du skutan, innan det är Titanic 2.0
1. Backa bandet. Vad ville du att folk skulle känna/göra?
Gå tillbaka till syftet. Vad var målet – egentligen? Var det klick, kännedom, kärlek eller kundvård? Justera innehållet så det stöttar målet, inte tvärtom.
2. Byt perspektiv! Bli din målgrupps största fan
Titta på kampanjen med deras ögon. Skulle du bry dig? Skratta? Klicka? Om svaret är “meh”, ja… då är det kanske dags för plan B (och C).
3. Kapa, förenkla, fokusera
Skär bort 30 % av copy, grafik och budskap. Du behöver inte säga allt. Du behöver säga rätt sak – tydligt, snabbt och gärna med en twist.
4. In med självdistans ut med corporate-stelhet
Det är okej att vara ärlig. “Vi testade något. Det floppade. Nu gör vi om det.” Folk älskar autenticitet. Det bygger varumärke. Och det säljer.
5. A/B-testa som om ditt liv hängde på det
Byt bild. Byt rubrik. Byt tonalitet. Den första versionen är sällan den bästa. (Men den ger dig data.)
Alla kampanjer lyckas inte. Men nästan alla går att rädda. Med rätt insikter, rätt inställning och en nypa självdistans. Och hey, hellre en flopp man lär sig av än ett mediokert inlägg som glöms direkt.
Känner du igen dig? Vill du ha hjälp att undvika kampanjflopp nummer 4 ½?
Släng iväg ett DM eller boka en kostnadsfri content-check. Vi fixar’t.