Tommie Lyckesol

Strategic Director

Sluta bli kär i din kampanjidé. Den klickar inte tillbaka

26 sep. 2025

Bra innehåll räcker inte. Och en bra annons utan rätt content? Ännu värre. Vi berättar varför kombinationen mellan innehåll och annonsering är avgörande och varför du måste våga justera den, ofta.

Tommie Lyckesol

Strategic Director

Sluta bli kär i din kampanjidé. Den klickar inte tillbaka

26 sep. 2025

Bra innehåll räcker inte. Och en bra annons utan rätt content? Ännu värre. Vi berättar varför kombinationen mellan innehåll och annonsering är avgörande och varför du måste våga justera den, ofta.

Alla pratar om content. Alla pratar om annonser. Få pratar om vad som händer när de faktiskt jobbar ihop och när man vågar låta dem utvecklas längs vägen.

Det räcker inte att skapa något snyggt och sedan “boosta” det. Och det räcker inte att annonsera utan att innehållet har en chans att sticka ut. Det handlar om kombinationen och om att inte bli kär i sin första idé. För det är inte du som ska klicka. Det är målgruppen.


Innehåll som funkar i huvudet men inte i flödet

Du skriver något smart. Designen sitter. Det känns rätt i magen. Men… inga klick. Ingen respons. Algoritmen gäspade.

Här är grejen: bara för att innehållet är bra, betyder inte det att det är rätt. Inte just nu. Inte i det formatet. Inte för den målgruppen. Och det är okej. Men du måste vara beredd att se det och agera.


Testa, tweaka, try again

Vi älskar kampanjidéer. Men vi är också beredda att släppa taget om dem.

För det är så man hittar det som faktiskt funkar.

Det kan vara:

  • En annonsvideo som funkar bättre med en helt annan text

  • En statisk post som får liv när du byter hook i rubriken

  • Ett leadmagnet-inlägg som plötsligt konverterar när du tar bort… halva texten

Det handlar inte om att ändra allt hela tiden. Det handlar om att våga testa innan du bestämmer vad som är “bra”.


Varför du ska jobba med innehåll och annonsering tillsammans

Bra annonsering kan inte rädda dåligt innehåll. Och bra innehåll blir tyvärr ofta osynligt utan annonsering. Men när du kombinerar dem strategiskt och behandlar dem som en rörlig process snarare än en statisk leverans, då händer det saker.

Plötsligt får du:

  • Löpande insikter om vad som funkar för just din målgrupp

  • Möjlighet att anpassa innehållet efter responsen

  • En kampanj som inte bara syns – utan också levererar


När ska du våga byta content?

Vi får ofta frågan: “Men hur länge ska vi köra innan vi byter?”

Svaret är:

  • När det inte händer något.

  • När du har en känsla av att det kan bli bättre.

  • När du får insikter från annonseringen som pekar åt ett nytt håll.

Att byta ut är inte ett misslyckande. Det är ett sätt att ta nästa steg. De bästa kampanjerna är ofta version 2. Eller 5.


Men hur gör man då?

Det är en bra fråga. Och det är också den vi hjälper våra kunder med varje vecka (…för hur:et är värt att betala för. 😉).


👉 Vill du ha innehåll och annonsering som jobbar tillsammans och faktiskt levererar?

Hör av dig så sätter vi upp en kampanjstrategi som testas, tweakas och utvecklas tills den gör jobbet.

Vi lovar: vi blir inte kära i vårt första utkast. Vi blir kära i resultat.

Alla pratar om content. Alla pratar om annonser. Få pratar om vad som händer när de faktiskt jobbar ihop och när man vågar låta dem utvecklas längs vägen.

Det räcker inte att skapa något snyggt och sedan “boosta” det. Och det räcker inte att annonsera utan att innehållet har en chans att sticka ut. Det handlar om kombinationen och om att inte bli kär i sin första idé. För det är inte du som ska klicka. Det är målgruppen.


Innehåll som funkar i huvudet men inte i flödet

Du skriver något smart. Designen sitter. Det känns rätt i magen. Men… inga klick. Ingen respons. Algoritmen gäspade.

Här är grejen: bara för att innehållet är bra, betyder inte det att det är rätt. Inte just nu. Inte i det formatet. Inte för den målgruppen. Och det är okej. Men du måste vara beredd att se det och agera.


Testa, tweaka, try again

Vi älskar kampanjidéer. Men vi är också beredda att släppa taget om dem.

För det är så man hittar det som faktiskt funkar.

Det kan vara:

  • En annonsvideo som funkar bättre med en helt annan text

  • En statisk post som får liv när du byter hook i rubriken

  • Ett leadmagnet-inlägg som plötsligt konverterar när du tar bort… halva texten

Det handlar inte om att ändra allt hela tiden. Det handlar om att våga testa innan du bestämmer vad som är “bra”.


Varför du ska jobba med innehåll och annonsering tillsammans

Bra annonsering kan inte rädda dåligt innehåll. Och bra innehåll blir tyvärr ofta osynligt utan annonsering. Men när du kombinerar dem strategiskt och behandlar dem som en rörlig process snarare än en statisk leverans, då händer det saker.

Plötsligt får du:

  • Löpande insikter om vad som funkar för just din målgrupp

  • Möjlighet att anpassa innehållet efter responsen

  • En kampanj som inte bara syns – utan också levererar


När ska du våga byta content?

Vi får ofta frågan: “Men hur länge ska vi köra innan vi byter?”

Svaret är:

  • När det inte händer något.

  • När du har en känsla av att det kan bli bättre.

  • När du får insikter från annonseringen som pekar åt ett nytt håll.

Att byta ut är inte ett misslyckande. Det är ett sätt att ta nästa steg. De bästa kampanjerna är ofta version 2. Eller 5.


Men hur gör man då?

Det är en bra fråga. Och det är också den vi hjälper våra kunder med varje vecka (…för hur:et är värt att betala för. 😉).


👉 Vill du ha innehåll och annonsering som jobbar tillsammans och faktiskt levererar?

Hör av dig så sätter vi upp en kampanjstrategi som testas, tweakas och utvecklas tills den gör jobbet.

Vi lovar: vi blir inte kära i vårt första utkast. Vi blir kära i resultat.

Dina kreativa lösningar väntar.

Tommie är här för att säkerställa att din upplevelse med oss blir smidig och framgångsrik, inte bara för nu, utan också långsiktigt. Tveka inte att höra av dig när som helst – han finns här för att se till att du känner dig trygg och stöttad genom hela din resa med oss.

Profile portrait of a man in a white shirt against a light background

Tommie Lyckesol

Client Success Manager

Extreme close-up black and white photograph of a human eye

Kontakta oss

Dina kreativa lösningar väntar.

Tommie är här för att säkerställa att din upplevelse med oss blir smidig och framgångsrik, inte bara för nu, utan också långsiktigt. Tveka inte att höra av dig när som helst – han finns här för att se till att du känner dig trygg och stöttad genom hela din resa med oss.

Profile portrait of a man in a white shirt against a light background

Tommie Lyckesol

Client Success Manager

Extreme close-up black and white photograph of a human eye

Kontakta oss

Dina kreativa lösningar väntar.

Tommie är här för att säkerställa att din upplevelse med oss blir smidig och framgångsrik, inte bara för nu, utan också långsiktigt. Tveka inte att höra av dig när som helst – han finns här för att se till att du känner dig trygg och stöttad genom hela din resa med oss.

Profile portrait of a man in a white shirt against a light background

Tommie Lyckesol

Client Success Manager

Extreme close-up black and white photograph of a human eye

Kontakta oss